Trivselsdag

PrintSend til en venDel på Facebook

Den første fredag i marts er det national trivselsdag i dagtilbud. Det er en årligt tilbagevendende begivenhed, der kan være med til at understøtte og synliggøre det vigtige arbejde med trivsel.

af Heidi Skipper

Hensigten med trivselsdagen er at sende et klart signal om det kontinuerlige arbejde med trivsel - en markering af dagtilbuddenes trivselsfremmende arbejde, der samtidig kan give fælles oplevelser og samhørighed. De voksne og børnene kan bruge dagen til at markere det store arbejde, der foregår i landets dagtilbud, og efterfølgende kan de gode eksempler blive delt på denne hjemmeside. Positiv opmærksomhed i det enkelte dagplejeområde eller på den enkelte institutions indsats for bedre trivsel kan i sig selv have en trivselsfremmende effekt for både det pædagogiske personale, børnene og deres forældre.

Samarbejdet har i forbindelse med den første trivselsdag i dagtilbud sendt en folder og en magnet ud til alle dagtilbud. Håbet er, at I vil tage godt imod initiativet til en trivselsdag samt samarbejdet.

Trivselsdagen er vigtig at fejre og kan blive brugt på en helt særlig indsats, til at starte noget nyt eller til at vedligeholde egne trivselstraditioner. I kan for eksempel:

  • Lancere nye trivselsfremmende initiativer – som eksempelvis store og små venner, fortællehjørne, fordybelsesrum og tumlerum
  • Fejre initiativer I har gennemført i løbet af året
  • Læse små historier om venskaber i blandede grupper med efterfølgende snakke om det gode venskab
  • Vise billeder af børn, der har det godt og tale med børnene om, hvorfor de mon har det godt, og hvordan alle kan være en del af et fællesskab
  • Vise små teaterstykker med hånddukker, hvor temaet er trivsel
  • Gennemføre en sig-ja dag, hvor alle siger ja til hinandens forslag om deltagelse i leg, læsning af bog etc. En dag med masser af muligheder og knap så mange praktiske gøremål
  • Sætte spot på den gode historie ved at lade de ældste grupper af børn svare på spørgsmål som ”Hvad er rigtig godt ved at være i legestue/gå i netop den her børnehave?”, ”Hvad kan du bedst lide at lege?” Eller ”Hvor kan du bedst lide at lege?”
  • Lave slogans/sange om venskaber og trivsel i dagtilbuddet
  • Vise de yngste børn billeder fra gode fælles oplevelser og ad den vej genskabe følelsen af selve oplevelsen og hjælpe med at sætte ord på.


Vi vil sætte stor pris på, hvis I vil dele jeres erfaringer med trivselsdagen. Send nogle linjer til Heidi Skipper på skipperatdcum [dot] dk

Se også:


 

Senest opdateret 30-01-2013